Zanechte nám na sebe kontakt, ozveme se vám!

nebo

Za psychologické triky bank platí zákazník

20.7.2015

Chytit a už nepustit. I tak by se dal charakterizovat častý postup poskytovatelů úvěrů při lovu klientů.

Smlouvy se čtou častěji a důkladněji než dříve, ale lidé se stále ostýchají požádat o podrobnější vysvětlení podmínek půjčky. Snadno také podléhají psychickému nátlaku ze strany pracovníků finančních ústavů. Ti nutí lidem nejrůznější produkty, o které adresáti těchto nabídek ani nestojí. Také to ukázal průzkum veřejného mínění ve spojení se zkouškou ohněm, tedy předstíraným zájmem o konkrétní služby, které zorganizoval server Bankovnipoplatky.com ve spolupráci s Navigátorem bezpečného úvěru.

Výzkumná agentura přitom narazila mimo jiné na banku, která zájemci o běžný úvěr nutila místo něho úvěrovou kartu, která měla být údajně výhodnější. Jiným příkladem byl poskytovatel úvěru, jehož agenti chodí vtíravě až do bytu občanů.

Chytit a už nepustit

Výzkumníci, kteří se v bankovních i nebankovních institucích vydávali za zákazníky, se setkali také s problémy při snaze o předčasné splacení úvěru, respektive při odstoupení od smlouvy. Metodou, jak člověka od záměru odradit, byla například administrativní náročnost úkonů, které musel absolvovat.

Banky se často snaží přesvědčit majitele účtu o tom, že mnoho poskytovaných služeb je zadarmo, například i odstoupení od smlouvy a vrácení půjčené částky do několika dnů od podpisu.

Jenže – jak už to bývá, má to háček. Banky sice nevyžadují poplatek, to je pravda. Na druhé straně si však za každý den, kdy měl zákazník k dispozici peníze, nechají zaplatit úroky. Ty mohou za dva týdny u stotisícové půjčky dosáhnout i pět set korun.

„Podobné praktiky bohužel stále nejsou minulostí a mnoho žadatelů o úvěr by ani nenapadlo soustředit se na takové detaily,“ říká Zdeněk Soudný, mluvčí projektu Navigátor bezpečného úvěru.

Jak upozorňuje, ďábel je také zde skryt v detailu. Zatímco úvěrovou smlouvu požadují referenti podepsat ihned na místě, kvůli odstoupení od smlouvy musí zákazníci přijít do pobočky i opakovaně.

Psychologie vůbec hraje při poskytování úvěru stále větší roli a v tomto smyslu jsou referenti u přepážek také školeni.

„Pracovník se snaží zájemce ulovit již při prvním kontaktu. Pokud si člověk vezme smlouvu domů, hrozí, že si půjčku rozmyslí, případně, že jej podmínky zarazí a už nepřijde. Proto se snaží vysvětlit mu vše na místě. Zdržení má pak ještě jeden vedlejší efekt, takovému člověku je často hloupé půjčku odmítnout, když se mu pracovník tak dlouho věnoval,“ říká Zdeněk Soudný.

Navíc díky tomuto systematickému postupu pracovníci finančních institucí nutí zákazníkům i další služby, od běžných účtů až po spoření. Mnoho klientů pak podlehne a kromě úvěru odchází z pobočky s dalšími finančními produkty. To je další z metod, které finanční instituce používají. Tvrdí, že poskytnutí úvěru nic nestojí, a ohánějí se dobrou úrokovou sazbou. Nakonec si však na zisk přijdou díky dalším produktům, které mají s půjčkou povinně svázány. Uveďme jako příklad běžný účet, ke kterému banka v předstírané dobré vůli zájemci přihodí pojištění schopnosti splácet.

„Tyto poplatky jdou přitom mimo úvěrový produkt, takže navenek nezvyšují jeho cenu. Fakticky však nutnost zřídit si k půjčce běžný úvěr znamená, že majitel účtu zaplatí za služby několik set korun za rok navíc,“ upozorňuje Zdeněk Soudný.

Navíc ho banka bezostyšně tlačí k určitému obratu na běžném účtu, pochopitelně za poplatky.

Berte a neprotestujte

Je to podobný mechanismus, jako když obchodní řetězce lákají spotřebitele na levné rohlíky, aby jim pak prodaly drahé máslo. V případě financí banka láká zákazníka na takzvaně výhodnou půjčku, aby mu poté prodala i drahé a nepotřebné služby. Tyto vyděračské praktiky jsou běžné také u hypoték.

Nepříjemným zjištěním v průzkumu bylo také to, že i přes všechny vzdělávací programy se lidé stále ostýchají říci si u poskytovatele úvěru o smlouvu, kterou by si chtěli prostudovat doma. Přitom právě to by mělo být jedním ze základních prvků budoucí výhodné půjčky. Jeden z referentů neochotu poskytnout smlouvu domů odůvodnil slovy, že zákazník by jí stejně nerozuměl. Prý pokud má dotazy, až se zeptá hned a pak ať podepíše.

V případě, že o půjčce uvažujete zrovna i vy, možná Vám znalost těchto metod otevře oči a jen tak lehce nesednete na lep nikomu.

VÍTE, JAKÁ MÁTE PRÁVA, ŽÁDÁTE-LI O ÚVĚR?

  • Poskytnuté podklady si odnést domů a tam si jev důkladně prostudovat
  • Ptát se na cokoliv a dostat srozumitelné odpovědi
  • Dostat všechny potřebné informace
  • Odmítnout nabídku v kterékoli fázi jednání, bez pocitu studu nebo odpovědnosti
  • Vybrat si takového poskytovatele úvěru, který umožňuje předčasné splacení úvěru bez poplatků a sankcí

Hlavní zjištění autorů průzkumu

  • Stále není samozřejmostí, aby finanční instituce dávaly podklady zájemcům k prostudování domů.
  • Referenti často nutí spotřebitele podepsat smlouvu ihned na pobočce, přičemž k tomu využívají i psychologického nátlaku.
  • Kromě administrativních problémů při samotném sjednávání půjčky zákazníci naráží na problémy i při snaze od smlouvy odstoupit a půjčku obratem vrátit.
  • Banky se snaží zákazníky přimět k přijetí dalších služeb a produktů, které člověk nechce nebo nepotřebuje, avšak vyjdou draho.
  • Téměř 45 procent respondentů si smlouvu důkladně nepřečetlo.
  • Až 44 procent dotazovaných nedostalo k úvěru všechny potřebné informace
  • ZDROJ: PRŮZKUM AGENTURY STEM MARK PRO SERVER NAVIGÁTOR BEZPEČNÉHO ÚVĚRU

Zdroj: Brněnský deník (Petr Koutný)

Rychlý kontakt x